Sök:

Sökresultat:

7790 Uppsatser om Diffusion of innovation theory - Sida 1 av 520

Taggade bibliotek ? en studie av adoptionen av RFID på svenska folkbibliotek

The purpose of our research was to examine whether the acceptance and diffusion of RFID technology among the employees at public libraries in Sweden, follow the classic diffusion of innovation model. RFID or Radio Frequency Identification, is a technology that uses radio frequency and microchip technology to track items, in our case, library books and other library materials. Diffusion is the process by which, in our case, the RFID technology is adopted by the library staff. The purpose of this study was to examine what factors influenced the acceptance and adoption of RFID among the library staff. We used Everett Rogers' Diffusion of innovation theory as our framework.

Enighet om Europa Applicering av diffusionsteorin på utvecklingen av attityden till Europeisk policyintegration 1999-2009

Public opinion has increasingly become a political force in the European integration process. At present, it appears that the people?s attitude towards the European integration is relatively skeptical. How can we expect that the attitude towards European integration will evolve in the future? This paper tests the extent to which diffusion theory can serve as a model to explain the development of attitudes to European integration policy in Sweden from 1999 until 2009.

Impact of Regulations on Innovation Performances in EU:

Innovation has been identified as one of the key factors for economic growth long ago. However, the emergence of ?knowledge century? further strengthened the role of the concept since proper management of the knowledge is essential to make the best out of the innovative capacity of the companies as well as the countries. This necessitates a balanced intellectual property rights (IPR) systems, since these rights provide the basis to solve the market failures faced by innovating firms by creating property rights over knowledge. There is an inherent dilemma between invention and diffusion.

Läsning av QR-koder med smarta telefoner : En undersökning om spridningen av en teknologi

Quick Response eller QR är en teknik som tillåter snabb och pålitlig optisk läsning av information som är kodad i ett rutmönster. Som läsverktyg kan man använda läsare som är speciellt tillverkade för ändamålet och numera också vanliga smartphones. Tekniken har i flera år varit framgångsrik i vissa industriella applikationer såsom lagerhållning, men det är fortfarande osäkert i vilken utsträckning den också kan vinna insteg i vardagligt användande av smartphones. Vi har genomfört en enkätundersökning bland universitetsstudenter för att uppskatta hur spridd användningen av QR-koder är och hur denna användning ser ut. För att analysera resultatet har vi använt oss av teorin om diffusion of innovations som tillhandahåller en modell för spridning av ny teknik inom ett sammanhang.

Crowdsourcing och den kollaborativa ekonomin : En studie om individers upptagande och beslutsfattande kopplat till kollaborativa tjänsteinnovationer

Crowdsourcing och den kollaborativa ekonomin är modeller för öppen innovation som blir allt mer centrala i ett samhälle som står inför morgondagens utmaningar. För att ta itu med globala problem krävs det ett globalt samarbete och ett gemensamt ansvar, där delningsekonomin kan bli avgörande. I denna kvantitativa undersökning svarar vi på frågeställningen om hur upptagandet av och beslutsfattandet kring kollaborativa tjänsteinnovationer kan se ut när vi låter 50 studenter ta del av en kollaborativ tjänsteinnovation. Vi undersöker några befintliga kollaborativa tjänster, redogör för relevanta begrepp och visar på hur Diffusion of innovations kan användas för att förstå något så komplext som hur innovationer kan upptas och spridas i sociala system. Vidare visar vi hur ramverk för konceptualisering av crowdsourcing kan användas för att förstå hur miljöaspekten och viljan att samarbeta kan driva en stor grupp människor till att dela på kompetens, resurser och kunskap.

Meningsförändrande innovationer inom industrirobotbranschen : En explorativ fallstudie

In this thesis the subject innovation and the change of meaning is in focus. The purpose of the study is to present a new dimension of innovation as a change of meaning together with the cases we?ve studied. It is discussed throughout the article if theories of perception and association can affect the organization and its ability to create meaning-changing innovations. The industrial robotics is a market in need of, perhaps, if not other markets but of finding new ground that results in the change of meaning.

Äldre och den nya världen : En kvalitativ innehållsanalys av medieanvändande hos den äldre generationen

AbstractTitle: The old generation and the New World - A qualitative content analysis of media usage of the older generationKeywords:Digital natives, digital immigrants, diffusion of innovation, content analysisThis study has its focus on how the older generation looks at today's media society and the use of today's media. Through a method of qualitative content analysis based on questionnaires, the aim is to examine what the older generation thinks about today's media, how they use them, and whether there are differences in groups according to age and previous work.The study selected theories bases on Marc Prenskys idea of ??digital natives, digital immigrants and Everett M Rogers book on "Diffusion of Innovation". These theories take up the difference on digital natives and digital immigrants and the spread of new technological ideas takes place through communication over different channels in time among causes people in a social system.The result of the study shows that many older people are good at making use of today's media, but also that many may feel alienation of today's media society. Development has proceeded rapidly in recent years and for the older generation it's sometimes hard to keep up.The conclusion of the study is that the older generation may need more help to discover how today's media can facilitate everyday life and enrich it with more communication despite the fact that it takes place through a screen..

VOD-tjänster : Faktorer för en ökad diffusion och användaracceptans

I den här uppsatsen har faktorer för en ökad användaracceptans och diffusion av Video on demand(VOD)-tjänster identifierats med hjälp av en litteraturgenomgång av tidigare studier i acceptans och diffusion. Litteraturgenomgången ligger till grund för en lista av faktorer som gör en konsument mer villig att anamma en VOD-tjänst. Faktorerna har sedan utvärderas genom en kvantitativ undersökning med hjälp av en webbenkät. Resultatet blev i stor grad det som förväntat där det framgår att utbud och kostnad är de viktigaste faktorerna för en hög acceptans, men även andra faktorer kan spela in som användarvänlighet, kvalitet och sociala faktorer..

Diffusionen av SOA

Uppsatsen ämnar ge en indikation om diffusionen av den tjänsteorienterade arkitekturen SOA, idag och dess framtida diffusion. Genom att operationalisera begreppet SOA med hjälp av litteratur har vi kunnat sammanställa en enkät i syfte att utföra en enkätundersökning. Genom det empiriska material vi samlat in har vi kunnat applicera detta i en modell för teknologisk diffusion, i syfte att ge en indikation i form av en graf för diffusionen av SOA. Resultatet visade på en överraskande hög spridning av SOA då sannolikheten för spridningen blev väldigt hög. Vi misstänker att vissa system- och programutvecklingsföretag tror sig ha spridit SOA utan att de gjort det.

En studie om kunskapso?verfo?ring vid o?ppen innovation genom crowdsourcing

Organizations that want to maintain a good innovation capability can seek knowledge both within and outside its boundaries. Opening up innovation processes, through so-called open innovation, allows organizations to combine internal and external knowledge sources in order to include previously excluded perspectives to the innovation process. This study examines how knowledge is created and transferred when conducting open innovation through crowdsourcing. It is done based on Nonaka?s (1991; 1994) theory of how knowledge is created through conversion processes, where implicit knowledge can be converted into explicit knowledge and vice versa.

Diffusion av intellektuellt kapital i allmän svensk press

Det Intellektuella kapitalet (IC) är en viktig innovation som presenterats inom ekonomistyrningsområdet och består av ett företags human- och strukturkapital, även kallat immateriella tillgångar. Genombrottet kring IC kom 1995 då Skandia och Leif Edvinsson, direktör hos Skandia av det intellektuella kapitalet, för första gången i världen redovisade IC som ett tillägg i sin årsredovisning. Diffusion av innovationer som IC nås ut till samhället via olika kanaler. Även fast IC anses vara en potentiell stark metod kan det diskuteras att det endast handlar om ett fashion eller fad inom ekonomistyrningen, det vill säga en relativt övergående innovation. Syftet med denna uppsats är att beskriva och förklara diffusionen av intellektuellt kapital inom allmän svensk press.

Hoppa på tåget eller stå kvar vid stationen? : Organisationers användning av sociala medier

Purpose:The purpose of this paper is to investigate and clarify some of the factors that influence organizations to adopt or reject the social media, and if the emergence of social media influenced the organization's communication.Metohodology:A qualitative methodology has been used to execute the study. The source has been semi structured interviews with chosen representatives from several organizations.Theoretical perspective:The theoretical basis for the execution of the methodology is based on the provisional theoretical demarcation uses and gratifications theory. For analysis diffusion of innovations theory is applied.Emperical findings:The empirical material includes interviews with representatives from twelve selected organizations, defined as companies in the industry and authorities, in seven different industries.Conclusion: The main factors affecting an adoption of social media is the organization?s open structure, the ability to see opportunities with social media and that they are seen as a natural part of development in the communications field. The main factors affecting a rejection of social media is ignorance, the organization's governance and that there must be a need that social media can fill.

Telemedicin i Västerbottens läns landsting : Diffusion och kartläggning av telemedicin ur ett geografiskt perspektiv

Telemedicine is the use of information and communication technology to provide clinical health care at a distance. This approach is usually adopted to bridge the distance in rural settings, but it is also a method to meet demographical and economical challenges. Västerbotten, a sparsely populated county with an ageing population, is in leading edge when it comes to telemedicine. The purpose of this report was to examine the diffusion and the inventory of telemedicine in the county council of Västerbotten from a geographical perspective. To gain a deeper understanding of diffusion and inventory of telemedicine, my purpose was also to examine these processes from an international and national perspective.

Från akademi till psykiatri: Innovation och kommersialisering av medicinteknik

Innovation är av stor vikt för ekonomisk tillväxt och mycket pengar satsas på att föra ut idéer från akademi till industri. Tidigare forskning visar att endast en liten del av innovationerna inom industrin kommer från akademin. Frågeställningarna har behandlat vilka problem som uppstår under innovationsprocessen och hur en innovation påverkas av den kontext där den utvecklas. Teoretisk grund har varit en processmodell som behandlar invention, diffusion och tillämpning samt ett nätverkssynsätt som behandlar kontextuella skillnader. Studien bygger på en kvalitativ fallstudie av medicinteknikföretaget Sensodetect som utvecklar objektiva diagnosmetoder för psykiatriska sjukdomar.

Hotell i förändring  : Om vikten av att ständigt arbeta innovativt

This paper examines how themed hotel companies work with innovation and innovation processes to meet the demands of todays market.. To get a deeper understanding the paper is focused on three separate hotel companies in Sweden. The paper is based on a qualitative method. The paper starts with a methodology chapter, followed by an explanation for a number of concepts that are central in the paper. Here, the reader will also read about the concept of innovation, and innovation processes. This is followed by a number of innovation processes in tourism.

1 Nästa sida ->